Dins
del
terme ‘percepció’
s’inclou una varietat de fenòmens. Aquests poden dividir-se en dues
categories generals.
Primer,
existeixen relacions perceptives entre nosaltres i les coses que
percebem. Les coses que percebem inclouen objectes (les nostres mans,
una altra gent, els animals, els arbres…),
successos (un peix saltant fora de l’estany), processos (la
trajectòria
d’una pilota quan un subjecte la llança a un altre subjecte) i les
característiques que qualsevol d’aquestes coses té (la finor de la
mà, la rapidesa del salt del peix, la ubicació de la pilota,
etcètera). Les relacions perceptives ens permeten adquirir
informació del nostre entorn immediat emprant els nostres sentits.
Aquestes relacions s’estableixen mitjançant processos que comencen
en el món amb un impacte inicial en els nostres sentits i conclouen
en la nostra experiència conscient (veure Grice, 1961; Strawson,
1979; Snowdon, 1992).
Segon,
a més de les relacions perceptives entre nosaltres i les coses que
percebem, existeixen perspectives de primera persona, que estan
incloses típicament en les combinacions de la visió, l’audició,
l’olfacte, el gust i la sensació, així com la sensació del
moviment del propi cos i d’altres interaccions entre el nostre cos i
altres objectes sòlids. Per exemple, quan veiem el peix saltant de
l’estany, aquest esdeveniment ens apareix de certa manera. Aquest
succés deixa un efecte en la nostra vida conscient. I, la vida
conscient d’una persona pot veure’s afectada
de maneres
indistingibles fins i tot sense que el subjecte es trobe en una
relació perceptiva amb un objecte, per exemple, com quan es té una
al·lucinació causada de manera endògena (veure Shoemaker, 2006;
Egan, 2006; Schellenberg, 2007; Madary, 2016)
Probablement
la pregunta més bàsica al voltant de la percepció siga: com
arribem a percebre alguna cosa? Aquesta pregunta concerneix tant les
relacions perceptives com les perspectives perceptives. Com arribem a
adquirir les perspectives perceptives que tenim i com arribem a
relacionar-nos perceptivament amb quelcom? Hui sabem detalls sobre
quines són les parts del cervell que operen en tipus diferents de
percepció, tal com la visió. Tanmateix, només sabem alguns
elements sobre com és que tot culmina en una experiència conscient
(veure Valberg ,1992; Robinson, 1994; Smith, 2002).
Respecte
a una de les relacions perceptives, sabem que en la visió la llum es
reflecteix en les superfícies i impacta
en
les nostres retines, cosa que causa que certa informació entre en un
estat que inicia un processament posterior en el cervell, que genera
la nostra experiència visual
(Marr, 1982).
Quan els filòsofs abstrauen a partir de detalls desconeguts,
usualment assumeixen que aquest procés és un procés causal on la
direcció de la causalitat va de les coses en el món a la ment. Per
contra, alguns filòsofs de l’Antiga Grècia coneguts com
‘extramissionistes’
pensaven que la direcció de la causalitat també actuava en el
sentit contrari: els ulls emetien rajos que il·luminaven la part del
món que era vista. Sense els rajos emesos, res seria visible.
Si subjecta una llanterna sobre el seu cap i després es desplaça a
un àrea fosca, es generen rajos que fan el que els extramissionistes
van pensar que el seu ull generava quan veu.
El
fet que no tinguem una ciència completa de la visió limita la
nostra comprensió de la percepció visual. Per exemple, per què la
percepció conscient d’alguna cosa roja normalment dona lloc a una
experiència de rojor? És que el caràcter específic d’allò que
experimentem en l’experiència de rojor es deu a la naturalesa de la
propietat de ser roig o més aviat es deu a les nostres ments, o a
tots dos? (Tye,
1992; Shoemaker, 1994). Aquesta pregunta pot plantejar-se respecte a
qualssevulla de les
propietats que se’ns presenten en la percepció. Una altra qüestió
sobre la qual sabem relativament poc és com interactua la informació
que prové de diferents modalitats sensorials. Quan vosté veu el
vapor que ix de la tetera i escolta un xiulit, a través de quina via
informacional atribueix al mateix objecte tant el vapor com el
xiulit?
Un
conjunt diferent de preguntes pendents concerneix la relació entre
atenció i percepció. Normalment atenem allò que percebem
conscientment. Açò ocorre quan la nostra atenció
capta
un esclat sobtat o un centelleig lluminós, i açò succeeix quan
intencionalment focalitzem en quelcom perquè ens interessa, com una
tortuga que no esperàvem en el camí o un mecanisme que estem fent
servir. Però a més percebem coses en la perifèria a les quals
parem menys atenció. Quin és l’abast de l’experiència perceptiva
fora de l’atenció? És possible experimentar alguna cosa a la qual
no atenem
en absolut?
(Dretske,
2006; Block, 2007; Silins & Siegel, 2014).
En
abordar la pregunta sobre l’abast de l’experiència perceptiva fora
de l’atenció, els científics experimentals enfronten reptes
idèntics. Un primer repte és trobar una noció experimentalment
manejable d’atenció. Un segon repte és distingir conceptualment
entre classes diferents d’atenció. Per a cadascuna de les nocions
d’atenció, pot plantejar-se la mateixa pregunta: Hi ha una
experiència perceptiva independent de l’atenció d’aquesta classe?
Mentre la noció d’atenció siga experimentalment manejable, les
ciències experimentals poden en principi resoldre aquesta
pregunta.
Fins
i tot si tinguérem una ciència completa de la visió, encara
quedarien molts problemes filosòfics al voltant de la percepció.
Un
primer problema concerneix la relació bàsica de veure. Quan vosté
veu una carabassa, és lògic pensar que la carabassa i les seues
característiques ajuden a determinar com apareix. Però algú podria
tindre una experiència totalment idèntica fins i tot si estiguera
al·lucinant. Té la carabassa algun paper essencial en la percepció?
Presumiblement aquesta pregunta té una resposta –o bé “Sí”,
o bé “No”.
Tot i així, cap de les respostes sembla completament satisfactòria.
Si la carabassa no té un paper essencial en la nostra experiència,
aleshores la nostra experiència es mostra peculiarment desconnectada
de la carabassa. D’altra banda, si la carabassa fora essencial per a
l’experiència que tenim d’aquesta, aleshores no seria possible
tindre una al·lucinació exactament igual a aquesta experiència.
Tot i així, ens sembla obvi que aquestes al·lucinacions són
possibles. D’aquesta manera, tenim un problema filosòfic (veure
McLaughlin, 1989; Robinson, 1994; Martin, 2002; Campbell, 2002;
Schellenberg, 2010; Siegel, 2010).
Algunes
propostes que intenten abordar aquest problema analitzen les
perspectives perceptives en termes de relacions perceptives. Segons
aquesta perspectiva, articulada per primera vegada per Bertrand
Russell, hi ha relacions explicativament primitives de familiaritat
amb objectes i propietats
(Russell, 1912).
I quan estem familiaritzats amb objectes i propietats, la nostra
familiaritat explica per què tenim les perspectives perceptives que
tenim. Segons aquest enfocament, qualsevol perspectiva perceptiva que
tinguem sense familiaritat requeriria una anàlisi completament
diferent. Malgrat el fet que les perspectives poden en algun sentit
compartir-se entre al·lucinació i no-al·lucinació, aquelles
perspectives compartides tenen naturaleses diferents. Aquest resultat
aparentment paradoxal exerceix certa pressió per a analitzar les
perspectives perceptives independentment de les relacions
perceptives.
Un
segon problema concerneix l’estructura interna de les perspectives
perceptives. Es divideixen aquestes perspectives fonamentalment per
modalitats sensorials, de manera que hi ha perspectives visuals,
perspectives tàctils, perspectives auditives, etcètera, per a totes
les modalitats sensorials? O, hi ha algunes perspectives que són
fonamentalment multimodals? Considere l’experiència d’obrir la
cremallera d’una bossa. En aquesta, experimenta que la cremallera
llisca mentre l’estira cap a vosté, i veu que la bossa s’obri. Així,
té una experiència visual que la bossa s’obri (i que la seua mà
s’hi recolza) i una experiència cenestèsica d’estirar-lo. Si les
experiències són fonamentalment unimodals, aleshores la sensació
que vosté té de fer que la bossa s’òbriga semblaria ser el
resultat d’una inferència a partir de la seua experiència. Però si
pot experimentar la causalitat mateixa, aleshores semblaria que la
causalitat es presenta en un complex d’experiències que són tant
visuals com cenestèsiques. Uns altres exemples en els quals la
causalitat pot veure’s abans que inferir-se inclouen
veure un ganivet que llesca pa i una hamaca que sosté un gat
(Anscombe,
1975;
Beebe,
2003).
Si les propietats causals estan entre aquelles propietats que poden
presentar-se en l’experiència, açò pot ser una raó per a pensar
que algunes experiències són fonamentalment multimodals (veure
Nudds, 2003; Stokes, Matthen & Briggs, 2015; Macpherson,
2011).
Un
tercer problema correspon a com caracteritzar la diferència entre
les experiències de les superfícies de les coses, tal com la cara
frontal d’un gerro opac i les experiències de volums complets.
Edmund Husserl es va interessar per aquest problema (Husserl,
1900-01).
Quan veiem entitats quotidianes com una barra de pa o un gerro de
flors, alguns dels seus costats se’ns oculten. I, tanmateix, en algun
sentit, som conscients que segueixen existint fora de la nostra vista
i, sovint, sembla que podem anticipar-ho simplement veient la manera
en què els seus costats continuen existint en els espais que
actualment no podem veure. Aquesta observació suggereix que les
perspectives visuals diferents de les que ocupem en aquest moment
estan en algun sentit presents en la nostra percepció. Ja que no
se’ns presenten de la mateixa manera que propietats com el color o la
textura de la cara frontal de les superfícies del gerro, una
pregunta oberta és quina és la millor manera de
caracteritzar-les.
El
quart problema correspon a la multitud. Supose que el gerro que veu
està tacat de xicotetes pigues o punts. Des d’on vosté està
aturat, pot veure que el gerro és puntejat però no pot discernir el
nombre exacte de punts. Quina és la millor caracterització de la
seua perspectiva visual sobre el nombre de punts? Vosté pot veure
clarament on acaba cada punt i on comença el color circumdant, de
manera que, en un sentit, pot veure cadascun dels punts. Però si
vosté pot veure cada punt, i (suposem) que hi ha 36 punts, aleshores
semblaria ser part de la seua experiència visual que la part del
gerro que pot veure té 36 punts. Però aqueix resultat sembla
equivocat. D’aquesta manera, tenim un problema (Ayer,
1940; Tye, 2009).
Un
cinqué problema concerneix el paper de la percepció per a
justificar creences ordinàries. Supose que mentre menja un sandvitx,
vol un poc de mostassa. Aleshores, obri el refrigerador per a veure
si dins hi ha mostassa. Si hi veu mostassa, normalment açò li diu
allò que volia saber. Així, la percepció sembla justificar
creences. I el mateix passa en innombrables situacions quotidianes
(Bonjour,
1985; Gupta, 2006; Siegel, 2017).
El
poder de la percepció per a justificar creences podria semblar obvi
en casos com aquests. Però, què passaria si les seues experiències
perceptives poden ser influïdes per allò que vosté creu, vol o
tem? Com és que aquesta influència en la percepció afecta el seu
paper en la justificació de creences? Per exemple, Pavel té por que
Anna estiga enutjada amb ell. La seua por fa que Anna semble enutjada
quan la veu –encara que si vosté veu Anna, la seua cara simplement
semblaria neutral. Però Pavel acaba experimentant visualment Anna
com enutjada. L’experiència visual de Pavel que Anna està enutjada
sorgeix a partir de la seua por que ella estiga enutjada. Li donaria
la seua experiència tanta raó com per a creure que Anna està
enutjada, tal com ho faria si l’experiència no sorgira d’una por?
Ací hi ha una altra pregunta Sí-o-No on cap de les respostes sembla
completament satisfactòria. Vosté podria pensar que Pavel pot
confiar raonablement en allò que veu (Sí) –després de tot, quina
altra cosa se suposa que pot pensar si ell no té ni idea que la seua
experiència es deu a aquesta por? D’altra banda, sembla sospitós
que haja d’obtindre evidència que Anna està enutjada (tal com ell
ho tem) a partir de la seua percepció, ja que la por va generar la
percepció (No).
D’aquesta manera, tenim un problema.
El
problema s’exacerba pel fet que l’experiència visual típicament
genera la sensació que un sap allò que està veient (Moore,
1905).
Aquesta classe de confiança està absent en una malaltia anomenada
‘visió cega’. La gent amb visió cega s’orienta emprant
informació inconscient per a guiar la seua acció. Tanmateix, els
cecs de visió han de forçar-se a endevinar l’orientació d’una
línia en el seu camp visual cec (Stoerig
& Cowey, 1997).
No experimenten que saben. Així, la percepció conscient sembla
lligada estretament amb el fet d’experimentar que se sap, almenys en
el nostre món.
El
sisé problema concerneix la percepció social. Entre les coses que
percebem,
hi
incloem les altres persones. Són les nostres experiències
perceptives determinades completament per estímuls sensorials, o hi
inclouen informació més sofisticada,
tals
com estats emocionals, intencions i activitats de la gent que veiem?
En un sentit ordinari, vosté pot veure que dues persones que
passegen el seu gos estan enamorades, de la mateixa manera que pot
veure que un grup de gent està restaurant l’exterior d’un edifici, o
que dues persones amb un abillament formal estan esmorzant en la
terrassa. Però, es manifesta alguna d’aquestes activitats socials
complexes en la percepció de la mateixa manera que els colors, les
figures i els
moviments de les superfícies que estan davant de vosté? (Maund,
1995; Masrour, 2011; Adams, 2010; Siegel, 2010, 2017)
Un
assumpte relacionat amb l’últim problema concerneix la cooperació
social. Usualment, l’acció col·lectiva requereix una atenció
col·lectiva. Imagine que diverses persones carreguen una caixa
pesada, o que un trio de músics toca una peça musical, o que un
menut grup de persones se
saluden
els uns als altres i fan plans que requereixen coses diferents de
diferents persones. Aquestes formes de cooperació són possibles
solament quan la gent involucrada pot distingir a partir de la
percepció què és allò que els altres, involucrats en l’acte de
cooperació, hi poden veure. Ja que la percepció en la forma
d’atenció col·lectiva és indispensable per a formes diverses de
cooperació, quins són els continguts de l’experiència perceptiva
que fan possible la cooperació? És possible experimentar
perceptivament les intencions,
els desitjos, les desil·lusions i les desaprovacions de les altres
persones? És possible rebre
informació a través de l’experiència sobre quines són les maneres
apropiades i inapropiades d’actuar en una situació? O, què és allò
que hom hauria de fer o no després de l’experiència? Aquestes
preguntes mostren com interactua la nostra resposta a normes socials
amb els continguts de l’experiència perceptiva (Searle,
1995; Eilan et al., 2005).
Freqüentment,
la recerca filosòfica es construeix al voltant de problemes. Sovint,
els problemes requereixen que tracem distincions més fines que
aquelles amb les quals vam començar. Aquesta és una manera en què
la filosofia pot progressar a través d’un problema, simplement
analitzant-lo amb detall. Una manera de progressar en un problema és
comprenent-lo millor, i comunament el comprenem millor quan sabem
quines respostes possibles podria haver-hi –fins i tot si no sabem
(i fins i tot quan mai ho sabrem!) quina és la resposta correcta.
Susanna
Siegel
(Harvard University)
Laura
Pérez
(Cornell University)
Traducció: Marisa Serra.
Revisió tècnica: Marc Artiga i Pablo Rychter
Referències
Bibliografia suggerida
- Anscombe, G.E.M. (1975). “Causality and Determination”. E. Sosa (ed.). Causation and Conditionals. Oxford: Oxford University Press, 63–81.
- Anscombe, G.E.M. (1965). “The Intentionality of Sensation: A Grammatical Feature”. Metaphysics and the Philosophy of Mind: Collected Papers, Vol. II. Oxford: Blackwell [també en Noë & Thompson (eds.), 2002].
- Armstrong, D.M. (1968). A Materialist Theory of the Mind. London: Routledge and Kegan Paul.
- Ayer, A. (1940). The Foundations of Empirical Knowledge. London: Macmillan.
- Beebe, H. (2003). “Seeing Causing”. Proceedings of the Aristotelian Society, 103 (3): 257–280.
- Block, N. (2007). “Overflow, Access and Attention”. Behavioral and Brain Sciences, 30 (5–6): 530–548.
- Bonjour, L. (1985). The Structure of the Empirical Knowledge. Cambridge (MA): Harvard University Press.
- Bratman, M. (1999). Faces of Intention: Selected Essays on Intention and Agency. Cambridge: Cambridge University Press.
- Campbell, J. (2002). Reference and Consciousness. Oxford: Oxford University Press.
- Dretske, F. (2006). “Perception without Awareness”. T. Gendler i J. Hawthorne (eds.). Perceptual Experience. Oxford: Oxford University Press, 147–180.
- Dretske, F. (1969). Seeing and Knowing. Chicago: University of Chicago Press.
- Egan, A. (2006). “Appearance Properties?”. Noûs, 40 (3): 495–521.
- Eilan, N., C. Hoerl, T. McCormack i J. Roessler (eds.) (2005). Joint Attention: Communication and Other Minds. Oxford: Oxford University Press.
- Gibson, J.J. (1977). “The Theory of Affordances”. R. Shaw i J. Bransford (eds.). Perceiving, Acting, and Knowing. Toward an Ecological Psychology. Hillsdale ( NJ) Lawrence Erlbaum Associates, 67–82 [revisat i publicat en J.J. Gibson. The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin, 1979, cap. 8 (traducció castellana de L. Pérez. “La teoría de las potencialidades de acción”, manuscrit).
- Grice, H.P. (1961). “The Causal Theory of Perception”. Proceedings of the Aristotelian Society Supplementary Volume, 35: 121-52.
- Gupta, A. (2006). Empiricism and Experience. New York: Oxford University Press.
- Husserl, E. (1900–01). Logical Investigations. J.N. Findlay (trad.), edició revisada per D. Moran. London: Routledge, 2001 (traducció castellana de J. Gaos i M. García Morente. Investigaciones Lógicas. Buenos Aires: Alianza, 1999).
- Madary, M. (2016). Visual Phenomenology. Cambridge (MA): The MIT Press.
- Macpherson, F., (2011). “Individuating the Senses”. The Senses: Classical and Contemporary Readings. New York: Oxford University Press.
- Martin, M.G.F. (2002). “The Transparency of Experience”. Mind and Language, 17: 376–425.
- Marr, D. (1982). Vision: A Computational Investigation into the Human Representation and Processing of Visual Information. San Francisco: Freeman Press.
- Masrour, F. (2011). “Is Perceptual Phenomenology Thin?”. Philosophy and Phenomenological Research, 83 (2): 366–397.
- Maund, J.B. (1995). Colours: Their Nature and Representation. Cambridge: Cambridge University Press.
- McLaughlin, B. (1989). “Why Perception is not Singular Reference”. J. Heil (ed.), Cause, Mind and Reality. Dordrecht: Kluwer, 111–20.
- Michotte, A. (1963). The Perception of Causality. New York: Basic Books.
- Moore, G.E. (1905). “The Refutation of Idealism”. Philosophical Studies. London: Routledge & Kegan Paul [Reimprés en Moore 1993, 23–44] (traducció castellana de G. Vallejos. La refutación del idealismo. Santiago: Universidad de Chile, 1982).
- Nanay, B. (2011). “Do we see apples as edible?”. Pacific Philosophical Quarterly, 92 (3): 305–322.
- Nudds, M. (2003). “The significance of the senses”. Proceedings of the Aristotelian Society, 104: 31–51.
- Peacocke, C. (1983). Sense and Content. Oxford: Oxford University Press.
- Robinson, H., 1994, Perception. London: Routledge.
- Russell, B. (1912). The Problems of Philosophy. Oxford: Oxford University Press (traducció castellana de J. Xirau. Los problemas de la filosofía. Barcelona: Labor, 1975].
- Schellenberg, S. (2010). “The Particularity and Phenomenology of Visual Perception”. Philosophical Studies, 149 (1): 19–48.
- Schellenberg, S. (2007). “Action and Self-Location in Perception”, Mind, 115 (463): 603–632.
- Searle, J. (1995). The Construction of Social Reality. New York: The Free Press (traducció castellana d’A. Domenech. La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós, 1997).
- Shoemaker, S. (2006). “On the Ways Things Appear”, en T. Gendler y J. Hawthorne (eds.), Perceptual Experience, Oxford, Oxford University Press, 461–480.
- Shoemaker, S. (1994). “Self-Knowledge and ‘Inner Sense’” (Lecture III: The Phenomenal Character of Experience). Philosophy and Phenomenological Research, 54: 219-314.
- Siegel, S. (2017). The Rationality of Perception. New York: Oxford University Press.
- Siegel, S. (2014). “Affordances and the Contents of Perception”. B. Brogaard (ed.). Does Perception Have Content?. Oxford: Oxford University Press, 39–76. (traducció castellana d’A. Renero. “Potencialidades de acción y los contenidos de la percepción”, manuscrit).
- Siegel, S. (2010). The Contents of Visual Experience. New York: Oxford University Press. (Traducció castellana d’A. Peláez i L. Pérez. Los contenidos de la experiencia visual. México: Instituto de Investigaciones Filosóficas, UNAM, 2017).
- Smith, A.D. (2002). The Problem of Perception. Cambridge (MA): Harvard University Press.
- Snowdon, P.F. (1992). “How to Interpret ‘Direct Perception’”. T. Crane (ed.). The Contents of Experience. Cambridge: Cambridge University Press, 48–78.
- Soteriou, M. (2000). “The Particularity of Visual Perception”. European Journal of Philosophy, 8(2): 173–89.
- Stokes, D., M. Matthen i S. Briggs (eds.) (2015). Perception and Its Modalities. New York: Oxford University Press.
- Silins, N. & S. Siegel, (2014). “Consciousness, Attention and Justification”. E. Zardini i D. Dodd (eds.). Contemporary Perspectives on Scepticism and Perceptual Justification. Oxford: Oxford University Press.
- Strawson, P.F. (1979). “Perception and its Objects”. G. Macdonald (ed.). Perception and Identity: Essays Presented to A.J. Ayer with His Replies. London: Macmillan [reimprés en A. Noë and E. Thompson (eds.), 2002] (traducció castellana de M. Ezcurdia i O. Hansberg. “Percepción y sus objetos”. La Naturaleza de la Experiencia, Vol. 2 Percepción. México: Instituto de Investigaciones Filosóficas, UNAM, en premsa).
- Stoerig, P. & A. Cowey (1997). “Blindsight in man and monkey”. Brain, 120, 535–559.
- Soteriou, M. (2000). “The Particularity of Visual Perception”. European Journal of Philosophy, 8 (2): 173–89.
- Tye, M. (2009). “A New Look at the Speckled Hen”. Analysis, 69 (2): 258–263.
- Tye, M. (1992). “Visual Qualia and Visual Content”. T. Crane (ed.). The Contents of Experience. Cambridge: Cambridge University Press, 158–76.
- Valberg, J.J. (1992). The Puzzle of Experience. Oxford: Clarendon Press.
- Williamson, T. (1990). Identity and Discrimination: Oxford: Blackwell.
Col·leccions suggerides (per any d’aparició)
- Dancy, J. (ed.) (1988). Perceptual Knowledge. Oxford, Oxford University Press.
- Crane, T. (ed.) (1992). The Contents of Experience. Cambridge: Cambridge University Press.
- Noë, A. i Thompson, E. (eds.) (2002). Vision and Mind. Selected Readings in the Philosophy of Perception. Cambridge: The MIT Press.
- Gendler, T.S. i J. Hawthorne (eds.) (2006). Perceptual Experience. Oxford: Oxford University Press.
- Haddock, A. i F. Macpherson (eds.) (2008). Disjunctivism: Perception, Action, Knowledge. Oxford: Oxford University Press.
- Byrne, A. i H. Logue (eds.) (2009). Disjunctivism. Cambridge (MA): MIT Press.
- Adams, Jr., R.B., N. Ambady, K. Nakayama i S. Shimojo (2010). The Science of Social Vision. New York: Oxford University Press.
- Nanay, B. (ed.) (2010). Perceiving the World. New York: Oxford University Press.
- Macpherson, F., (ed.) (2011). The Senses: Classical and Contemporary Readings. New York: Oxford University Press.
- Brogaard, B. (ed.) (2014). Does Perception Have Content? Oxford: Oxford University Press.
En espanyol:
- Ezcurdia, M. i H. Olbeth (eds.) (en premsa). La Naturaleza de la Experiencia, Vol. 2 Percepción. México: Instituto de Investigaciones Filosóficas, UNAM
Com citar aquesta entrada
Siegel, Susanna i Pérez, Laura (2018). “Els problemes de la percepció”. Enciclopèdia de la Societat Espanyola de Filosofia Analítica (URL: http://catedrablasco.cat/els-problemes-de-la-percepcio/).
Versió original en castellà: http://www.sefaweb.es/los-problemas-de-la-percepcion/